Vidjeli ste ih na biciklističkim stazama, a vidjeli ste ih i na cestama. Vidjeli ste ih na planinama, na semaforima, na stazama za skijaško trčanje i kamo god pogledate. E-bicikli polako osvajaju ne samo u europske zemlje koje su najprijateljskije prilagođene biciklima, već posvuda.
E-bicikli nude alternativu prijevozu manje aktivnim ljudima, starijoj generaciji, pa čak i onima koji se oporavljaju od ozljeda. Zabavno je, brzo i ekološki prihvatljivo. Ali u čemu je problem?
Problemi s e-biciklima
Prvo, zbog nepostojanja potrebne dozvole i registracije, svatko može poletjeti i letjeti javnom cestom brzinom motocikla. Koliko god to bilo apsurdno, sposobnost ovih bicikala da voze brzinom od 25 km/h trebala bi biti dovoljno zastrašujuća. Štoviše, neki ne poznaju ili potpuno zanemaruju cestovna pravila postavljena kako bi svi bili sigurni.
Drugi ozbiljan problem su ozljede zadobivene sudarom e-biciklom. Istraživanje koje je proveo Nacionalni institut za zdravlje (NIH) sugerira da nesreće s e-biciklom imaju teže posljedice nego s običnim biciklom. Traume glave znatno su veće, iako se puno češće koristi kaciga. Glavna zasluga ovih rezultata, prema mišljenju stručnjaka, je mnogo veća brzina.
Propisi EU za e-bicikle
Zakonodavci EU-a sigurno su došli do istih zaključaka i nametnuli su neke stroge propise proizvođačima koji žele prodavati svoje bicikle u EU-u. Iako su zakonska ograničenja za e-bicikle kritizirana kao preblaga, EU parlament odlučio je samo postaviti okvir. Nacionalni zakonodavci mogli bi postaviti dodatna ograničenja ako zaključe da je to potrebno. Za sada EU direktiva 2002/24/EC diktira pravilo za sve države članice. Prema ovoj direktivi, da bi e-bicikl bio izuzet od registracije i potrebe za dozvolom za vožnju, mora imati motor koji kontinuirano ne daje više od 250 W.
Nadalje, ovu snagu treba postupno smanjivati kako se brzina bicikla povećava dok ne dosegne 25 km/h. Motor pri ovoj brzini potpuno gubi oslonac, a ostalo je na vašim nogama. Štoviše, motor e-bicikla ne bi trebao moći raditi samostalno kao što mogu mnogi motori stražnje i prednje glavčine.
Dakle, da bi e-bicikl bio legalan u EU-u, trebao bi:
- imati motor koji ima kontinuirani ulaz od najviše 250 W
- imajte motor samo kao pomoćnika
- pomaže vam do 25 km/h
Većina zemalja u EU slijedi opća pravila koja je dogovorio Europski parlament. Također, mnoge zemlje koje nisu članice EU-a, poput Turske, usvojile su direktivu EU-a kao temelj vlastitog zakonodavstva o e-biciklima. Ipak, sigurno je reći da će više zemalja slijediti gore navedene primjere i izraditi vlastite zakone o e-biciklima koji odgovaraju lokalnoj kulturi vožnje, infrastrukturi i drugim specifičnostima.