xplorerlife.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Nastavkom pregleda web stranica xplorerlife.hr slažete se s korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranica xplorerlife.hr kliknite na gumb "Razumijem".
Razumijem

Hub pogon vs središnji pogon

4. svibnja 2018. 14:50:01 CEST

E-bicikli se prema pogonu dijele u vije vrste: one s hub pogonom i one sa središnjim pogonom. Idemo vidjeti koje su prednosti i mane oba pogonska sustava i čemu oni služe.



Hub pogon - hub pogon funkcionira vrlo jednostavno i upravo radi toga je vrlo učinkovit. Hub pogon nije ništa drugo nego elektromotor namontiran direktno u kotač kao glavčina (hub = glavčina). Ova vrsta motora je vrlo popularna u cijelom svijetu. Ti motori postoje dulje vrijeme na tržištu i s godinama su se kroz istraživanja razvili u vrlo učinkovite strojeve.

Takav motor ima direktan prijenos energije na sam kotač i samim time vrlo visoku učinkovitost. Xplorer korsiti isključivo hub motore s unutarnjim zupčanicima radi boljeg prijenosa energije i jačeg okretnog momenta.



Prednosti:


- motor je smješten u glavčinu kotača i ne mijenja dizajn samog bicikla

- može se koristiti s ručicom gasa pa se efektivno vozi kao električni motocikl jer rotacija motora ne ovisi o pogonu vozača

- težina: motor od 250W teži samo 3 kg

- radi direktnog prijenosa energije na kotač, ova vrsta motora je vrlo učinkovita

- Otpornost na vodu i vremenske uvjete zahvaljujući zatvorenom dizajnu

- mali broj mehaničkih komponenti -->vrlo male šanse za kvar i trošenje komponenti

- vrlo jednostavan dizajn i nije ih potrebno održavati

- jači okretni moment za razliku od središnjeg pogona

- snižava težište bicikla što rezultira u boljem držanju

- vrlo jednostavan za servis u slučaju kvara

- motor ne pruža nikakv otpor dok se ne koristi (freewheel)


Nedostaci:


- cijena (snažniji motori su poprillično skupi, ali to predstavlja problem za 1000W i jače motore)

- ako se koristi krivi kontroler, postoji šansa da dođe do pregrijavanja što se često događa kod nekvalitetnih e-bicikala

- teško je razlikovati kvalitetne od nekvalitetnih (ukoliko nisu brendirani, trnutno su kajkvalitetniji Bafang 8FUN motori)



Središnji pogon - još se nazivaju mid-drive i crank-drive motori. Središnji motori prenose energiju na lanac putem središnjeg pogonskog zupčanika. Središnji motori su više namijenjeni za za glatku vožnju za razliku od hub motoa koji su više namijenjeni za čistu snagu kada je potrebna. Za razliku od hub motora, središnji rade samo kao asistencija vozaču odnosno vozač mora okretati pedale da bi motor mogao asistirati. Ova vrsta pogona je popularna u Europi, Panasonic, Bosh, Yamaha i Shimano su vodeći proizvođači.



Prednosti:


- motor ima otvoreni tip kućišta koje omogućava protok zraka za hlađenje

- radi u skladu s pogonskim zupčanikom bicikla i sama asistencija djeluje vrlo glatko, ali ima manji okretni moment od ekvivalentnog hub motora

- snižava težište bicikla što rezultira u boljem držanju

- učinkovitiji su od hub motora pri manjoj snazi (manje od 100W)



Nedostaci:


- cijeli pogon je u jednom komadu, tj. ako dođe do kvara, potrebno je zamijeniti cijelo pogon što može biti poprilično skupo

- motori koriste standardne zupčanike i lance što rezultira u jačem trošenju i potrebom za redovitom zamjenom

- pogoni su vrloo skupi i zahjtevaju posebne rame dizajnirane za mjihovo umetanje

- velik broj mehaničkih komponenti

- motor pruža otpor dok se ne koristi



U gornjem tekstu smo usporedili oba pogonska sustava koji su relativno slični što se tiče same funkcije. Naš odabir su hub pogoni radi jednostavnosti, kvalitete i učinkovitosti. Hub pogoni su vrlo digotrajni i kod takvig e-bicikala jedini limitirajući faktor je baterija koja traje oko 50000-90000 km odnosno 1000-1500 punjenja ,a koju je lako zamijeniti za novu.


I savjet za kraj: ako ste se odlučili kupiti eletrični bicikl, investirajte u kvalitetean U-lock lokot kako bi vaš bicikl bio siguran gdje god ga ostavili.


Autor: Martin Matešić